Page 7 - Új Diéta XXXIII. évfolyam, 2. szám | 2024.
P. 7

ÚJ DIÉTA





           gyakorolnak nagyobb hatást. Az önkéntesen feltün-  zik meg a tápértékjelölést, mint a többi szegmensbe


           tetett frontoldali tápértékjelölést még sokan nem  -  tartozó vásárlók. Az átlagosnál szigni kánsan kisebb
           gyelik, elegendő információ hiányában nem is értik,  arányban  gyelnek a tápanyag-információkra az

           ennek ellenére minden ötödik vásárlót befolyásolja a  egészségproblémás szegmens tagjai.
           döntés meghozatalában.
                                                    A TÁPÉRTÉKJELÖLÉS JELLEMZŐI ÉS A VELE
           A TÁPÉRTÉKJELÖLÉS MEGTEKINTÉSE           KAPCSOLATOS ELVÁRÁSOK
           A kérdőívre kapott válaszok szerint a tápértékjelö-  A háztartások többsége számára nagyon fontos infor-
           lést a megkérdezettek 57%-a általában megtekinti az  mációforrás az élelmiszerek csomagolása, hiszen 44%-
           élelmiszerek vásárlásánál, ezen belül 15% mondta  uk elégedett a rajtuk található adatokkal, 58%-uk sze-
           azt, hogy mindig megteszi ezt. A különböző vásár-  rint a csomagolás segít megalapozott döntést hozni,
           lási szituációk esetén változik a tápértékjelölés meg-  s 56%-uk szerint sok hasznos információt tartalmaz.
           tekintésének gyakorisága: az először vásárolt termék  Az elsődleges probléma a túl kicsinek érzékelt betű-
           esetében 86%-uk mindig vagy általában rátekint a  méret, amely 61%-uk szerint megnehezíti az olvasást.
           tápanyagok felsorolására, míg a legkisebb arányt  A háztartások nagyjából negyedrésze (24%) gondolja
           természetesen a rendszeresen vásárolt termék esetén  bonyolultnak a csomagoláson feltüntetett tápértékre
           tapasztaltuk (37%). Az  1. ábra mutatja a válaszok  vonatkozó adatokat, a tápértékjelölés 29% szerint túl
           megoszlását a tápértékjelölés megtekintési gyakori-  sok  információt  tartalmaz,  s  mindössze  egyötödük
           sága kapcsán.                            szerint nehéz összehasonlítani ennek alapján a hason-
                                                    ló élelmiszereket. A 2. ábra a kérdés állításaival való
           1. ÁBRA: A TÁPÉRTÉKJELÖLÉS MEGTEKINTÉSE (N = 3288)  egyetértés fokozatait mutatja be.
                                                    A nehéz olvashatóságot éppen azok fájlalják legin-
                                                    kább, akik nagyobb érdeklődést mutatnak a címkék
                                                    iránt: az egészségproblémákkal küzdők és az egész-
                                                    ségtudatosak esetén gyakoriak a számottevő különb-
                                                    ségek az átlaghoz képest. Az érdektelen szegmens
                                                    tagjai viszont szinte minden vizsgált állítás esetén
                                                    szigni kánsan rosszabb válaszokat adtak, mint az

                                                    összes háztartás. A tápértékre és az összetételre vo-
                                                    natkozó információkra vonatkozó pozitív állítások-
                                                    kal leginkább az egészségproblémások értenek egyet.


                                                    A TÁPÉRTÉKJELÖLÉS EGYSÉGÉNEK ÉRTELMEZÉSE
                                                    Adatainkból kiderült, hogy tízből nyolc vásárló töb-
                                                    bé-kevésbé rendszeresen megtekinti a tápértékje-
                                                    lölést. A háztartások 62%-a nyilatkozott úgy, hogy

           A háttérváltozókat is  gyelembe véve azt tapasz-  valamilyen formában  gyelembe is veszi az ott talál-

           taltuk, hogy a csomagolt élelmiszereken megjelenő  ható adatokat: 32%-uk szerint az értékek mindig 100

           információk  gyelemmel követését erősen befolyá-  grammra vagy ml-re vonatkoznak, 16%-uk szerint
           solja a táplálkozáshoz fűződő viszony és az egészségi  a teljes csomagra, 14%-uk szerint adagra. 36%-uk
           állapot. Az egészségproblémákkal küzdők minden  megnézi, de nem veszi   gyelembe, vagy el sem ol-
           vizsgált szituációban, míg az egészségtudatosok a  vassa, míg 2% nem válaszolt erre a kérdésre.
           rendszeresen vásárolt termékek kivételével minden  A tápértékjelölésre irányuló   gyelmet leginkább az

           más esetben szigni kánsan nagyobb arányban né-  egészségi problémák és az egészségtudatosság növe-





                                                  6
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12