Page 5 - Új Diéta XXXIII. évfolyam, 2. szám | 2024.
P. 5
ÚJ DIÉTA
tó képes racionális döntéseket hozni (3). Az élelmi- (7). Ez is rámutat arra, milyen fontos szerepe van a
szer-jelöléseket egységesen szabályozó 1169/2011/ dietetikusok és táplálkozástudományi szakemberek
EU rendelet hosszú felkészülési időt követően 2016 által végzett, a fogyasztók széles körét elérő táplálko-
decemberétől tette kötelezővé és egységessé a tá- zási edukációnak.
pérték feltüntetését. Ellentmondásos adatokat találhatunk viszont arról,
hogy a táplálkozással összefüggő betegség megléte
A TÁPÉRTÉKJELÖLÉS SZEREPE A FOGYASZTÓI növeli-e a tápértékjelölés meg gyelésének és hasz-
nálatának gyakoriságát. Míg egy amerikai vizsgálat
DÖNTÉSEKBEN
nem talált kapcsolatot a tumoros betegség megléte
Az élelmiszerek csomagolásán elhelyezett jelölések és a tápértékjelölés használata között, addig egy Me-
információt szolgáltatnak a táplálkozástudomány xikóban végzett kutatás szerint az egészséges popu-
terén legtöbbször járatlan fogyasztók számára, akik láció tagjai nagyobb eséllyel használták a tápérték-
ezek felhasználásával hozhatják meg döntésüket jelölést, mint az elhízottak vagy a cukorbetegek (8,
arról, hogy az adott terméket megvásárolják-e. A 9). Lengyelországban ezzel ellentétes következtésre
TÉT Platform korábbi kutatásai alapján elmondha- jutottak: a tápértékjelölés megtekintési gyakoriságát
tó, hogy a legtöbbször megtekintett jelölés az eltart- szigni kánsan növelte az, ha a megkérdezett valami-
hatósági idő, ezt a magyar fogyasztók 68,5%-a meg- lyen idült betegséggel élt (10). Magyar kutatók öt-
nézi (4). A tápértékjelölés megtekintése ettől jóval venkilenc, 2014 és 2019 között megjelent tanulmány
csekélyebb: egy 2018-as kutatás eredményei alapján áttekintésével azt találták, hogy a tápértékjelölés és
a felmértek 23%-a nézte meg. Egy évvel korábbi az egészségre vonatkozó állítások egyaránt pozitív
kutatásunkban 4920 magyar fogyasztót gyeltünk hatással vannak a termék észlelt egészségességére,
meg kérdezőbiztosok segítségével öt nagyváros hi- ezt viszont nagymértékben befolyásolja a fogyasztó
per- és szupermarketeiben vásárlás közben, s azt ta- előzetes tudása (11).
láltuk, hogy 38,5%-uk tekint rá legalább rövid időre Rövid kitekintésünk alapján megállapítható, hogy a
a táp értékjelölésre (4, 5). tápértékjelölés szerepe az egészségtudatos fogyasztói
Egy metaanalízis során harmincnégy korábbi ta- döntések meghozatalában megkérdőjelezhetetlen.
nulmány átvizsgálásával megállapítható volt, hogy Ezért kutatásunkban leginkább azt vizsgáltuk, mi-
az élelmiszerek jelölésére általában azok gyelnek lyennek gondolják a magyar fogyasztók a tápérték-
nagyobb arányban, akik tájékozottabbak az egész- jelölést, s hogyan tudják azt értelmezni.
séges táplálkozás terén. Ők hatékonyabban képesek
értelmezni és hasznosítani a tápértékjelölés adatait, s
nagyobb arányban választják ki az étrendjükbe job- ANYAG ÉS MÓDSZER
ban beilleszthető alternatívát az azonos típusú élel- Az országos, kérdőíves felmérést 2022 augusztusá-
miszerek közül. Figyelemre méltó eredmény, hogy a ban végeztük a GfK Hungária K . és a Trade Ma-
tápértékjelölés inkább a két hasonló termék közötti gazin közreműködésével. A megkérdezettek köre a
választást könnyíti meg, kevésbé segíti a fogyasztó- Consumer Panel Hungary GfK K . tulajdonában
kat abban, hogy az adott termékről eldöntsék, egész- levő, 4000 fős Háztartáspanel tagja, s az adatfelvétel
ségesnek számít-e (6). módja önkitöltős, online kérdőív (CAWI) volt.
A tápértékjelölés információinak értelmezését nagy- A minta mérete n = 3288 fő. A minta reprezentatív-
ban tudja segíteni a táplálkozással és az élelmisze- nak tekinthető a ~4,021 millió magyar háztartásra a
rekkel kapcsolatos edukáció. A Nutrients hasábjain háztartásfő neme, életkora, iskolai végzettsége, ház-
2018-ban megjelent metaanalízis során száztizen- tartásnagyság, településméret és régió alapján.
kilenc közlemény vizsgálatával sikerült bizonyítani, A felmérés során alkalmazott kérdőív kérdésblokkjai
hogy a táplálkozással kapcsolatos, akár minimális a következők voltak:
szintű edukáció hatására is növekszik a tápértékje- • A tápértékjelölés mint a termékválasztás szem-
lölésre irányuló gyelem és a használat gyakorisága pontja
4