Page 5 - Új Diéta XXXIII. évfolyam, 2. szám | 2024.
P. 5

ÚJ DIÉTA





           tó képes racionális döntéseket hozni (3). Az élelmi-  (7). Ez is rámutat arra, milyen fontos szerepe van a
           szer-jelöléseket egységesen szabályozó 1169/2011/  dietetikusok és táplálkozástudományi szakemberek
           EU rendelet hosszú felkészülési időt követően 2016  által végzett, a fogyasztók széles körét elérő táplálko-
           decemberétől tette kötelezővé és egységessé a tá-  zási edukációnak.
           pérték feltüntetését.                    Ellentmondásos adatokat találhatunk viszont arról,
                                                    hogy  a táplálkozással  összefüggő betegség megléte

           A TÁPÉRTÉKJELÖLÉS SZEREPE A FOGYASZTÓI   növeli-e a tápértékjelölés meg gyelésének és hasz-
                                                    nálatának gyakoriságát. Míg egy amerikai vizsgálat
           DÖNTÉSEKBEN
                                                    nem talált kapcsolatot a tumoros betegség megléte
           Az élelmiszerek csomagolásán elhelyezett jelölések  és a tápértékjelölés használata között, addig egy Me-
           információt szolgáltatnak a táplálkozástudomány  xikóban végzett kutatás szerint az egészséges popu-
           terén legtöbbször járatlan fogyasztók számára, akik  láció tagjai nagyobb eséllyel használták a tápérték-
           ezek felhasználásával hozhatják meg döntésüket  jelölést, mint az elhízottak vagy a cukorbetegek (8,
           arról, hogy az adott terméket megvásárolják-e. A  9). Lengyelországban ezzel ellentétes következtésre
           TÉT Platform korábbi kutatásai alapján elmondha-  jutottak: a tápértékjelölés megtekintési gyakoriságát

           tó, hogy a legtöbbször megtekintett jelölés az eltart-  szigni kánsan növelte az, ha a megkérdezett valami-
           hatósági idő, ezt a magyar fogyasztók 68,5%-a meg-  lyen idült betegséggel élt (10). Magyar kutatók öt-
           nézi (4). A tápértékjelölés megtekintése ettől jóval  venkilenc, 2014 és 2019 között megjelent tanulmány
           csekélyebb: egy 2018-as kutatás eredményei alapján  áttekintésével azt találták, hogy a tápértékjelölés és
           a felmértek 23%-a nézte meg. Egy évvel korábbi  az egészségre vonatkozó állítások egyaránt pozitív
           kutatásunkban 4920 magyar fogyasztót  gyeltünk  hatással vannak a termék észlelt egészségességére,

           meg kérdezőbiztosok segítségével öt nagyváros hi-  ezt viszont nagymértékben befolyásolja a fogyasztó
           per- és szupermarketeiben vásárlás közben, s azt ta-  előzetes tudása (11).
           láltuk, hogy 38,5%-uk tekint rá legalább rövid időre  Rövid kitekintésünk alapján megállapítható, hogy a
           a táp értékjelölésre (4, 5).             tápértékjelölés szerepe az egészségtudatos fogyasztói
           Egy metaanalízis során harmincnégy korábbi ta-  döntések meghozatalában megkérdőjelezhetetlen.
           nulmány átvizsgálásával megállapítható volt, hogy  Ezért kutatásunkban leginkább azt vizsgáltuk, mi-

           az élelmiszerek jelölésére általában azok  gyelnek  lyennek gondolják a magyar fogyasztók a tápérték-
           nagyobb arányban, akik tájékozottabbak az egész-  jelölést, s hogyan tudják azt értelmezni.
           séges táplálkozás terén. Ők hatékonyabban képesek
           értelmezni és hasznosítani a tápértékjelölés adatait, s
           nagyobb arányban választják ki az étrendjükbe job-  ANYAG ÉS MÓDSZER
           ban beilleszthető alternatívát az azonos típusú élel-  Az országos, kérdőíves felmérést 2022 augusztusá-
           miszerek közül. Figyelemre méltó eredmény, hogy a  ban végeztük a GfK Hungária K  . és a Trade Ma-
           tápértékjelölés inkább a két hasonló termék közötti  gazin közreműködésével. A megkérdezettek köre a

           választást könnyíti meg, kevésbé segíti a fogyasztó-  Consumer Panel Hungary GfK K . tulajdonában
           kat abban, hogy az adott termékről eldöntsék, egész-  levő, 4000 fős Háztartáspanel tagja, s az adatfelvétel
           ségesnek számít-e (6).                   módja önkitöltős, online kérdőív (CAWI) volt.
           A tápértékjelölés információinak értelmezését nagy-  A minta mérete n = 3288 fő. A minta reprezentatív-
           ban tudja segíteni a táplálkozással és az élelmisze-  nak tekinthető a ~4,021 millió magyar háztartásra a
           rekkel kapcsolatos edukáció. A Nutrients hasábjain  háztartásfő neme, életkora, iskolai végzettsége, ház-
           2018-ban megjelent metaanalízis során száztizen-  tartásnagyság, településméret és régió alapján.
           kilenc közlemény vizsgálatával sikerült bizonyítani,  A felmérés során alkalmazott kérdőív kérdésblokkjai
           hogy  a  táplálkozással  kapcsolatos,  akár minimális  a következők voltak:
           szintű edukáció hatására is növekszik a tápértékje-  •  A tápértékjelölés mint a termékválasztás szem-
           lölésre irányuló  gyelem és a használat gyakorisága   pontja






                                                  4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10