Page 6 - Új Diéta XXXIII. évfolyam, 2. szám | 2024.
P. 6
ÚJ DIÉTA
• A tápértékjelölés gyelemmel követése az élelmi- listáját tekintették meg a felmérés résztvevői legin-
szercímkén kább; a háztartások 86%-a gyel erre. Az egészséggel
• A jelenlegi tápértékjelölés ismerete és megértése és/vagy az összetétellel kapcsolatos állítások szintén
• Az ideális frontoldali tápértékjelölés vonzzák a gyelmet, több mint kétharmaduk (67%)
• A frontoldali tápértékjelölési rendszerek fogadta- gyel ezekre. A vitamintartalomra vonatkozó infor-
tása mációk nagy megtekintési arányt értek el (59%), de
• A frontoldali tápértékjelölés hatása a termékvá- ezt indokolhatja az, hogy a megjelenítésre használt
lasztásra. csomagolás egy teljes őrlésű gabonából készült, hoz-
A kérdőív számos skálajellegű kérdést tartalmazott. záadott vitaminokat is tartalmazó gabonapehelyé
Ezeknél az egyetértés szintjét minden esetben egy- volt. A hagyományos tápértékjelölés 53%-os megte-
ségesen kezeltük, ahol az 1 az egyet nem értést, míg kintése nagyobb volt, mint a csomagoláson szintén
az 5 a teljes egyetértést jelezte. Ezeknél a kérdéseknél szereplő frontoldali tápértékjelölés 42%-os aránya.
jellemzően átlagokat, szórást és százalékos arányokat A vásárlói döntést leginkább az összetétel befolyásol-
számítottunk, míg a többi kérdésnél százalékos for- ja (74%), a tápértékjelölés esetén ez az arány mind-
mában, szükség szerint kereszttáblázatok segítségé- össze 34%. Az azonban meglepő, hogy a márkanév
vel dolgoztuk fel az adatokat. csak minden ötödik vásárló esetén hat a döntésre. A
A beérkezett válaszok összesítését és kiértékelését a nem kellőn értelmezett információk terén is az ösz-
GfK Hungária K . végezte el. Az adatok elemzése so- szetételi lista vezet: 51% nem érti, mit jelentenek az
rán főként a teljes mintanagyság szerinti gyakorisági ott szereplő adatok. A frontoldali tápértékjelölést a
megoszlásokat mutatjuk be. Ahol a háttérváltozók válaszadók 40%-a nem értette, míg a hagyományos
alapján szigni káns összefüggést sikerült kimutatni, tápértékjelölés tekintetében mindössze 8% volt ez az
a megbízhatóság szintjét legalább 95%-osnak állítot- arány. Az egészségre és az összetételre vonatkozó ál-
tuk be. A háttérváltozók során a GfK által a „Táp- lításokat nagyjából minden negyedik válaszadó nem
lálkozási szokások 2021” kutatás során alkalmazott volt képes értelmezni (23%).
táplálkozási jellemzők és egészségtudatosság alapján A részletes eredményeket a 2. táblázat mutatja be.
elkülönített öt szegmenst használtuk fel (12, 13). Megállapítottuk, hogy egy termék csomagolásán
átlagosan kilenc elemet néznek meg a fogyasztók,
ebből alig négy (3,7) befolyásolja őket a vásárlási
EREDMÉNYEK
döntés meghozatalában, s átlagosan 2,6 elemet nem
A következőkben a kutatás adatai közül főként a értenek. Népszerűek az egészségre és az összetételre
jelenlegi formátumú (kötelező) tápértékjelöléssel vonatkozó állítások, azonban ezek a vásárlásra nem
kapcsolatos eredmények közül mutatjuk be a legfon-
tosabbakat. A kutatás frontoldali tápértékjelöléssel 2. TÁBLÁZAT: A CSOMAGOLÁS INFORMÁCIÓINAK HASZNÁLATA,
kapcsolatos eredményeit később tervezzük feldol- (N = 3288)
gozni és publikálni.
Információ Megnézi Befolyá- Nem érti
solja
MILYEN JELÖLÉSEKRE FIGYELNEK A Összetevők listája 86% 74% 51%
FOGYASZTÓK? Egészség/ 67% 32% 23%
Egy valós termék síkban kiterített csomagolásának összetételi állítás
segítségével vizsgáltuk meg a kutatás során, hogy Tápértékjelölés 53% 34% 8%
az információk (jelölések) melyikére gyelnek a Frontoldali
fogyasztók. Ezen felül azt is megkérdeztük, hogy tápértékjelölés 42% 19% 40%
gyelembe veszik-e azt döntésük során, illetve ér- Vitamintartalom 59% 38% 8%
tik-e, hogy ezek mit jelentenek. A vizsgált több mint
tucatnyi különböző információ közül az összetevők Adag mérete 31% 10% 20%
5