Page 6 - Új Diéta XXXIII. évfolyam, 2. szám | 2024.
P. 6

ÚJ DIÉTA






           •  A tápértékjelölés  gyelemmel követése az élelmi-  listáját tekintették meg a felmérés résztvevői legin-

            szercímkén                              kább; a háztartások 86%-a  gyel erre. Az egészséggel
           •  A jelenlegi tápértékjelölés ismerete és megértése  és/vagy az összetétellel kapcsolatos állítások szintén
           •  Az ideális frontoldali tápértékjelölés  vonzzák a  gyelmet, több mint kétharmaduk (67%)

           •  A frontoldali tápértékjelölési rendszerek fogadta-   gyel ezekre. A vitamintartalomra vonatkozó infor-

            tása                                    mációk nagy megtekintési arányt értek el (59%), de
           •  A frontoldali tápértékjelölés hatása a termékvá-  ezt indokolhatja az, hogy a megjelenítésre használt
            lasztásra.                              csomagolás egy teljes őrlésű gabonából készült, hoz-
           A kérdőív számos skálajellegű kérdést tartalmazott.  záadott vitaminokat is tartalmazó gabonapehelyé
           Ezeknél az egyetértés szintjét minden esetben egy-  volt. A hagyományos tápértékjelölés 53%-os megte-
           ségesen kezeltük, ahol az 1 az egyet nem értést, míg  kintése nagyobb volt, mint a csomagoláson szintén
           az 5 a teljes egyetértést jelezte. Ezeknél a kérdéseknél  szereplő frontoldali tápértékjelölés 42%-os aránya.
           jellemzően átlagokat, szórást és százalékos arányokat  A vásárlói döntést leginkább az összetétel befolyásol-
           számítottunk, míg  a többi kérdésnél százalékos for-  ja (74%), a tápértékjelölés esetén ez az arány mind-
           mában, szükség szerint kereszttáblázatok segítségé-  össze 34%. Az azonban meglepő, hogy a márkanév
           vel dolgoztuk fel az adatokat.           csak minden ötödik vásárló esetén hat a döntésre. A
           A beérkezett válaszok összesítését és kiértékelését a  nem kellőn értelmezett információk terén is az ösz-

           GfK Hungária K . végezte el. Az adatok elemzése so-  szetételi lista vezet: 51% nem érti, mit jelentenek az
           rán főként a teljes mintanagyság szerinti gyakorisági  ott szereplő adatok. A frontoldali tápértékjelölést a
           megoszlásokat mutatjuk be. Ahol a háttérváltozók  válaszadók 40%-a nem értette, míg a hagyományos
           alapján szigni káns összefüggést sikerült kimutatni,  tápértékjelölés tekintetében mindössze 8% volt ez az

           a megbízhatóság szintjét legalább 95%-osnak állítot-  arány. Az egészségre és az összetételre vonatkozó ál-
           tuk be. A háttérváltozók során a GfK által a „Táp-  lításokat nagyjából minden negyedik válaszadó nem
           lálkozási szokások 2021” kutatás során alkalmazott  volt képes értelmezni (23%).
           táplálkozási jellemzők és egészségtudatosság alapján  A részletes eredményeket a 2. táblázat mutatja be.
           elkülönített öt szegmenst használtuk fel (12, 13).  Megállapítottuk, hogy egy termék csomagolásán
                                                    átlagosan kilenc elemet néznek meg a fogyasztók,
                                                    ebből alig négy (3,7) befolyásolja őket a vásárlási
           EREDMÉNYEK
                                                    döntés meghozatalában, s átlagosan 2,6 elemet nem
           A  következőkben a  kutatás  adatai  közül  főként  a  értenek. Népszerűek az egészségre és az összetételre
           jelenlegi formátumú (kötelező) tápértékjelöléssel  vonatkozó állítások, azonban ezek a vásárlásra nem
           kapcsolatos eredmények közül mutatjuk be a legfon-
           tosabbakat. A kutatás frontoldali tápértékjelöléssel   2. TÁBLÁZAT: A CSOMAGOLÁS INFORMÁCIÓINAK HASZNÁLATA,
           kapcsolatos eredményeit később tervezzük feldol-  (N = 3288)
           gozni és publikálni.
                                                       Információ  Megnézi  Befolyá-  Nem érti
                                                                             solja
           MILYEN JELÖLÉSEKRE FIGYELNEK A            Összetevők listája  86%  74%    51%
           FOGYASZTÓK?                               Egészség/      67%      32%     23%

           Egy valós termék síkban kiterített csomagolásának   összetételi állítás
           segítségével vizsgáltuk meg a kutatás során, hogy   Tápértékjelölés  53%  34%  8%

           az információk (jelölések) melyikére  gyelnek a   Frontoldali
           fogyasztók. Ezen felül azt is megkérdeztük, hogy   tápértékjelölés  42%  19%  40%

            gyelembe  veszik-e  azt  döntésük  során,  illetve  ér-  Vitamintartalom  59%  38%  8%
           tik-e, hogy ezek mit jelentenek. A vizsgált több mint
           tucatnyi különböző információ közül az összetevők   Adag mérete  31%  10%  20%






                                                  5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11