Page 9 - Új Diéta XXXIII. évfolyam, 2. szám | 2024.
P. 9

ÚJ DIÉTA





           tos formájú tápértékjelölés az élelmiszerek többségén  az ár szerepe előrelépett, s megelőzte a tápanyagtar-
           még csak alig egy évtizede látható.) A háttérváltozók  talmat. A reálkeresetek növekedésével együtt várható-

            gyelembevételével további érdekes összefüggéseket  an a tápérték ismét visszaveszi majd a dobogóközeli
           találtunk: az egészségproblémás szegmens a minta  helyezését – ez az egészségtudatosság szempontjából

           átlagához képest szigni kánsan nagyobb arányban  mindenképpen pozitív kimenetel lenne.

           gondolja könnyen értelmezhetőnek és segítséget  A tápértékjelölésre  gyelnek a fogyasztók: a kutatás-
           adónak, ugyanakkor kevésbé olvashatónak és infor-  ban használt termékcsomagoláson a megkérdezet-
           mációhiányosnak a tápértékjelölést. Az egészségtu-  tek több mint fele jelölte be, hogy megnézte, míg a
           datosok közül minden második válaszadó szerint  kérdőíves megkérdezésben ennél valamivel nagyobb
           könnyen értelmezhetők a tápértékadatok, és szig-  arányt mértünk, 57%-uk nézi meg saját bevallása

           ni kánsan többen gondolják azt, hogy segítenek az  szerint mindig vagy gyakran a csomagoláson talál-
           étrendjükbe illeszkedő élelmiszer kiválasztásában.   ható táblázatot. Először vásárolt, vagy megváltozott
           Összességében a jelenleg kötelezően használt tápér-  csomagolású termék esetén még ennél nagyobb
           tékjelölés ismertsége kimagasló, tetszése meglehe-  arányt is tapasztalunk. A tápértékjelölés ezáltal a
           tősen nagy: a háztartások 85%-a már találkozott vele a  modern fogyasztó szempontjából a csomagolás leg-
           csomagolt élelmiszereken, 61%-uk kedveli és 69%-uk  gyakrabban megtekintett és legfontosabb elemeinek
           érthetőnek tartja. A háztartások többsége érthetőnek,  egyike.
           átláthatónak, hasznosnak, részletesnek, egyszerűnek  A csomagoláson található információk közül a vá-
           és minden információt tartalmazónak tartja. Az egyes  sárlói döntést leginkább a termék összetétele befo-
           állításokkal való egyetértést szemlélteti a 4. ábra.  lyásolja, míg a tápértékjelölés egyelőre még csak
                                                    minden harmadik ember esetén jelent döntő im-
           4. ÁBRA: A KÖTELEZŐ TÁPÉRTÉKJELÖLÉSRE JELLEMZŐ TULAJDON-  pulzust a választás során. Azonban érdemes ezt az
           SÁGOK (N = 3288)
                                                    adatot összevetni azzal, hogy a márkanév mindössze

                                                    minden ötödik vásárlónál szerepel a  gyelembe vett
                                                    tulajdonságok listáján.
                                                    Óvatosságra int azonban bennünket az, hogy a ku-
                                                    tatás adatai szerint az élelmiszerek jelölésére irányu-
                                                    ló  gyelem és azok felhasználása a vásárlói döntések

                                                    meghozatala során ingatag alapokra támaszkodik:
                                                    miközben négyből három vásárló az összetevők lis-
                                                    táját fontosnak ítéli a fogyasztói döntés meghozatala
                                                    során, több mint felük nem is érti, mit jelentenek a fel-
                                                    sorolásban szereplő alap- és adalékanyagok. Az egész-
                                                    ségre és összetételre vonatkozó állításokra a gyártók
                                                    többsége erős marketingeszközként tekint, s ismert az
           MEGBESZÉLÉS
                                                    is, hogy csak a megbízhatóan alátámasztott állítások
           Az eredmények alapján elmondható, hogy a tápér-  kerülhetnek az élelmiszerekre – mégis minden negye-
           tékjelölés az élelmiszer-választás egyik fontos szem-  dik válaszadó képtelen ezeket az általában egyszerű
           pontja. A fogyasztók általában a friss, ízletes, meg-  állításokat értelmezni, ennek ellenére egyharmaduk
           szokott és meg zethető élelmiszereket keresik, de    gyelembe veszi azokat a vásárlási helyzetekben.

           ezeket szorosan követi a tápérték: a háztartások több  A tápértékjelölés esetén is magabiztosabbnak látsza-
           mint nyolctizede fontosnak tartja, hogy a megvásá-  nak a fogyasztók, hiszen általánosságban 31%-uk, míg
           rolt élelmiszer tápláló legyen.          konkrét termékcsomagolást megtekintve már csak
           Azt, hogy melyik élelmiszer kerül végül a vásárló kosa-  8%-uk mondta azt, hogy nem érti a csomagoláson
           rába, számos tényező befolyásolja. Az utóbbi években,  található tápértékjelölést. Sajnos, azonban itt is felfe-
           amikor az élelmiszer-in áció jócskán megerősödött,  dezhetők az ismerethiány jelei, hiszen csak alig egy-






                                                  8
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14