Page 9 - Új Diéta XXXIII. évfolyam, 2. szám | 2024.
P. 9
ÚJ DIÉTA
tos formájú tápértékjelölés az élelmiszerek többségén az ár szerepe előrelépett, s megelőzte a tápanyagtar-
még csak alig egy évtizede látható.) A háttérváltozók talmat. A reálkeresetek növekedésével együtt várható-
gyelembevételével további érdekes összefüggéseket an a tápérték ismét visszaveszi majd a dobogóközeli
találtunk: az egészségproblémás szegmens a minta helyezését – ez az egészségtudatosság szempontjából
átlagához képest szigni kánsan nagyobb arányban mindenképpen pozitív kimenetel lenne.
gondolja könnyen értelmezhetőnek és segítséget A tápértékjelölésre gyelnek a fogyasztók: a kutatás-
adónak, ugyanakkor kevésbé olvashatónak és infor- ban használt termékcsomagoláson a megkérdezet-
mációhiányosnak a tápértékjelölést. Az egészségtu- tek több mint fele jelölte be, hogy megnézte, míg a
datosok közül minden második válaszadó szerint kérdőíves megkérdezésben ennél valamivel nagyobb
könnyen értelmezhetők a tápértékadatok, és szig- arányt mértünk, 57%-uk nézi meg saját bevallása
ni kánsan többen gondolják azt, hogy segítenek az szerint mindig vagy gyakran a csomagoláson talál-
étrendjükbe illeszkedő élelmiszer kiválasztásában. ható táblázatot. Először vásárolt, vagy megváltozott
Összességében a jelenleg kötelezően használt tápér- csomagolású termék esetén még ennél nagyobb
tékjelölés ismertsége kimagasló, tetszése meglehe- arányt is tapasztalunk. A tápértékjelölés ezáltal a
tősen nagy: a háztartások 85%-a már találkozott vele a modern fogyasztó szempontjából a csomagolás leg-
csomagolt élelmiszereken, 61%-uk kedveli és 69%-uk gyakrabban megtekintett és legfontosabb elemeinek
érthetőnek tartja. A háztartások többsége érthetőnek, egyike.
átláthatónak, hasznosnak, részletesnek, egyszerűnek A csomagoláson található információk közül a vá-
és minden információt tartalmazónak tartja. Az egyes sárlói döntést leginkább a termék összetétele befo-
állításokkal való egyetértést szemlélteti a 4. ábra. lyásolja, míg a tápértékjelölés egyelőre még csak
minden harmadik ember esetén jelent döntő im-
4. ÁBRA: A KÖTELEZŐ TÁPÉRTÉKJELÖLÉSRE JELLEMZŐ TULAJDON- pulzust a választás során. Azonban érdemes ezt az
SÁGOK (N = 3288)
adatot összevetni azzal, hogy a márkanév mindössze
minden ötödik vásárlónál szerepel a gyelembe vett
tulajdonságok listáján.
Óvatosságra int azonban bennünket az, hogy a ku-
tatás adatai szerint az élelmiszerek jelölésére irányu-
ló gyelem és azok felhasználása a vásárlói döntések
meghozatala során ingatag alapokra támaszkodik:
miközben négyből három vásárló az összetevők lis-
táját fontosnak ítéli a fogyasztói döntés meghozatala
során, több mint felük nem is érti, mit jelentenek a fel-
sorolásban szereplő alap- és adalékanyagok. Az egész-
ségre és összetételre vonatkozó állításokra a gyártók
többsége erős marketingeszközként tekint, s ismert az
MEGBESZÉLÉS
is, hogy csak a megbízhatóan alátámasztott állítások
Az eredmények alapján elmondható, hogy a tápér- kerülhetnek az élelmiszerekre – mégis minden negye-
tékjelölés az élelmiszer-választás egyik fontos szem- dik válaszadó képtelen ezeket az általában egyszerű
pontja. A fogyasztók általában a friss, ízletes, meg- állításokat értelmezni, ennek ellenére egyharmaduk
szokott és meg zethető élelmiszereket keresik, de gyelembe veszi azokat a vásárlási helyzetekben.
ezeket szorosan követi a tápérték: a háztartások több A tápértékjelölés esetén is magabiztosabbnak látsza-
mint nyolctizede fontosnak tartja, hogy a megvásá- nak a fogyasztók, hiszen általánosságban 31%-uk, míg
rolt élelmiszer tápláló legyen. konkrét termékcsomagolást megtekintve már csak
Azt, hogy melyik élelmiszer kerül végül a vásárló kosa- 8%-uk mondta azt, hogy nem érti a csomagoláson
rába, számos tényező befolyásolja. Az utóbbi években, található tápértékjelölést. Sajnos, azonban itt is felfe-
amikor az élelmiszer-in áció jócskán megerősödött, dezhetők az ismerethiány jelei, hiszen csak alig egy-
8