Page 3 - Új Diéta XXXIII. évfolyam, 2. szám | 2024.
P. 3
ÚJ DIÉTA XXXIII. 2024/2. SZÁM VIZSGÁLAT
A tápértékjelölés megítélése a hazai fogyasztók
körében
P
illing Róbert, Antal Emese
Absztrakt
Az egészséges életmód fontos eleme a megfelelő élelmiszer-választás. A tápértékjelölés a termékek tápanyagtarta-
lom szerinti összehasonlíthatóságát segíti. A tápértékjelölés ismerete és használata lassíthatja a táplálkozással össze-
függő civilizációs betegségek, például az elhízás vagy a 2-es típusú cukorbetegség előfordulásának növekvő ütemét, s
hatékony segítséget jelenthet az idült betegségek dietoterápiájában. Fontos, hogy a fogyasztók minél nagyobb része
legyen képes értelmezni a tápértékjelölés információit, s helyes döntést tudjon hozni az élelemiszer-választás során.
Kutatásunk célja az volt, hogy megismerjük a honi lakosság tudását és véleményét a tápértékjelölésekről. A 3288
fő bevonásával végzett vizsgálat alapján kiderült, hogy a tápértékjelölést a fogyasztók döntő többsége ismeri és
hasznosnak találja. Nagyjából minden második vásárló megnézi a tápértékjelölést, s minden harmadik a döntése
során figyelembe is veszi az adatokat. Ugyanakkor sokan nem értik a csomagoláson található információkat, s nem
tudják azt sem, milyen mennyiségre vonatkozik a tápértékjelölés. Az egészségtudatos fogyasztók és a betegségek-
kel küzdő csoport tagjai fogékonyabbak a tápértékjelölésre.
Kulcsszavak: tápértékjelölés, egészségtudatos fogyasztók, élelmiszer-választás
Abstract
Perception of nutrition facts labels among Hungarian consumers
Choosing right food is an important part of a healthy lifestyle. Food labels help to compare similar products. Know-
ledge and use of nutrition facts labels can slow down the increasing incidence of diet-related noncommunicable
diseases, such as obesity and type 2 diabetes, and can be an effective aid in the dietary management of chronic
diseases. It is important that utmost consumers know how to interpret the information on nutrition labels and
make the right choices about the foods that are right for their diet.
Our research aimed to understand the knowledge and opinions of the Hungarian population about nutrition facts
labels. The survey of 3 288 people showed that most consumers are aware of nutrition facts labels and find it help-
ful. Around one in two consumers look at nutrition facts labels, and one in three take account of the facts when
making a choice. However, many people cannot understand the information on the packaging and do not know
what the nutrition facts labels refer to. Perceiving and using of nutrition facts labels are more frequent among the
health-conscious and non-healthy group of consumers.
Keywords: nutrition facts labels, health-conscious consumers, food choice
BEVEZETÉS csomagolása jelenti. A korábbi vizsgálatok kiderí-
tették, hogy bár a fogyasztók gyelik az élelmisze-
A vásárlók egyre nagyobb gyelmet fordítanak az reken található információkat, azokat sokszor nem
egészségesnek gondolt élelmiszerek kiválasztására, értik teljes mértékben. Ez megnehezíti, hogy való-
s ehhez az egyik legnagyobb segítséget a termékek ban megalapozott döntést hozzanak a vásárlásaik
2