Page 21 - Új Diéta 2024. XXXII/1. szám
P. 21

ÚJ DIÉTA





           3. TáblázaT a vizsgálT joghurTok lakTózTarTalma egy pohárra vonaTkozTaTva
           (*A gyártó neve alatt zárójelben az előállító üzem engedélyezési száma látható.)
                                                             Tömeg              Mért
                 Gyártó*                Márka              egy pohárban       laktóztartalom
           Danone Kft  (RO L35 EC)  Activia Krémes            125 g            4,8-5,2 g
                              Activia Pille                   125 g            2,9-3,6 g
                              Danone                          130 g            2,8-3,4 g
           Alföldi Tej Kft  (HU 260 EK)  Magyar               140 g            3,4-4,2 g
                              Mesés                           150 g            4,4-4,5 g
                              Spar (saját márkás)             150 g            3,7-4,6 g
           Sole-Mizo Zrt  (HU 292 EK)  Mizo                   150 g            3,3-4,1 g
                              Coop (saját márkás)             150 g            3,7-4,1 g

           Az ultraszűrés hatékonyságától függően a koncent-  terméken az „ovális” jelölést, amely az előállító üzem
           rátumok fehérjetartalma 42-85% között változik, s  engedélyezési számát mutatja (11), így gyorsan leel-
           a fehérjetartalom növelésével a laktóz aránya 53%-  lenőrizhetik, hogy a kívánt gyártó termékét vásárol-
           ról 4%-ra csökken (9). Nem ismert, hogy a gyártók  ják-e meg!
           melyik típusú koncentrátumot alkalmazzák termé-
           keikben. Ha a csekélyebb fehérjetartalmú koncent-
           rátumokat részesítik előnyben, amelyekben nagyobb   összegzés
           a laktóz aránya, azzal nagymértékben növelhetik a  Natúr joghurtok esetében rendkívül széles a vá-
           végtermékben a tejcukor mennyiségét.     laszték, ekképp számos gyártói és saját márkás
           A gyártó által előírt hőmérsékleten tárolva a jog-  termékkel találkozhatunk a boltok polcain. Ku-
           hurtokat a bennük található mikroorganizmusok  tatásunk során nyolc joghurt révén vizsgáltuk a
           tevékenysége gátlódik, így a fogyaszthatósági időn  márkák közötti és a márkán belüli változékonysá-
           belül nem várható számottevő fizikai-kémiai válto-  got, továbbá bemutattuk két probiotikus és három
           zás (10). Eredményeink alapján háromhetes tárolá-  élőflórás joghurt esetében a laktóztartalom alaku-
           si idő alatt csak a probiotikus joghurtoknál és csak  lását a fogyaszthatósági idő utolsó három hetében.
           kismértékben csökken a laktóztartalom. A sarzsok  Eredményeink alapján a különböző összetételű,
           közötti különbségre szinte minden márka esetében  gyártói márkák között csaknem 2 g/100 g eltérés
           számítani kell. Azonban e két tényező hatására csak  is előfordulhat, amelyhez képest a tárolás és a sar-
           néhány tized g-os változás várható, amely vélemé-  zsok közötti változékonyság csak kisebb mértékű
           nyünk szerint a termékválasztás vagy az enzimpót-  eltérést (0–0,5 g/100 g) okoz a laktóztartalomban.
           lás szempontjából nem releváns. A gyártói márkák  A kapott adatok megerősítették, hogy a korábbi
           közötti különbségeket azonban érdemes figyelembe  kutatásunk során néhány joghurt esetében tapasz-
           venni. Két hasonlónak tetsző termék esetében akár  talt nagymérvű eltérések nem a vizsgálati minták
           2 g eltérés is lehet (3. táblázat).      eltérő lejárati  idejének tulajdoníthatók  (5).  Az
           A betegek bátran nézelődhetnek a kereskedelmi lán-  azonos gyártótól származó, azonos összetételű, de
           cok saját márkás joghurtjai körében is, hiszen ezek  eltérő márkanévvel ellátott joghurtok között nincs
           többnyire közismert, magyar gyártók termékei, csak  számottevő különbség. Az egyéni tűrésnek meg-
           más csomagolásban. A saját márkás termékek élel-  felelő termékek kiválasztásakor javasoljuk, hogy a
           miszer-címkéjén általában feltüntetik a forgalmazó  laktóztartalmat leginkább meghatározó tényezők,
           mellett a gyártót is, s ez segíti a tájékozódást. Ha  azaz a gyártó és az összetétel legyenek az elsődle-
           nem találják vagy nehezen olvasható, keressék meg a  ges szempontok.






                                                  20
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26