Page 25 - Új Diéta 2024. XXXII/1. szám
P. 25
ÚJ DIÉTA
milyennek kellene éreznie a testét a probléma legyő- érzéseket foglalnak magukban; ezek diszfunkcioná-
zéséhez. Ezt követően a bizalom, az erő és a védelem lisak, s gátolják az adaptív magatartást. Sémakom-
testi érzeteire irányítják a figyelmét, valamint arra, penzálás esetén a személy igyekszik ellehetetleníteni
hogy képessé váljék ezeknek a testi átélésére normá- a sémából eredő érzelem kiváltódásának lehetőségét
lis testtömeg estén is (7). (például kényszeres diétázás), míg sémaelkerülésnél
az aktiválódott sémából eredő affektusok (érzelmek)
csökkentésére törekszik (például az elhagyatottság
Expozíció vagy a bizalmatlanságabúzus sémából származó
magány vagy düh elnyomására falásroham által).
Az expozíció szorongáskeltő ingerek tervezett elői- A sémafókuszú kognitív viselkedésterápiát végző
dézését jelenti, s ez elősegíti a hatékonyabb coping terapeuta motivációt fokozó, valamint viselkedéses,
(megküzdési) viselkedések kialakítását. Az inger- kognitív és imaginatív technikákat alkalmazhat a te-
kontroll a viselkedés nyílt vagy rejtett befolyásolá- rápia során (8).
sát jelenti a célviselkedést megelőző ingerfeltételek
megváltoztatása révén (például falászavarban az
étel elérhetőségének csökkentése, vagy ételaddikció A kognitív viselkedésterápiás intervenciók
esetén a sóvárgás csökkentése). A szociális kompe-
tenciatréning az érzelemi önkifejezést, a hatékony A kis intenzitású, kognitív viselkedésterápiás inter-
önérvényesítő viselkedést segíti. A kognitív terá- venciók (továbbiakban: LIPI, Low Intensity Psycho-
piában a testalakra és az evésre vonatkozó torzult logical Interventions) a CBT legújabb irányzatához
elképzeléseknek, a kliens negatív automatikus gon- tartoznak. Újítás, hogy az intervenciókat preventív
dolatainak, illetve diszfunkcionális attitűdjeinek jelleggel vagy korai beavatkozásra is használni lehet.
azonosítása és korrekciója történik. Az evészavarok A LIPI elnevezése félrevezető lehet: az intenzitás
CBT-jében fontos a külső szemlélő általi viselkedés- nem az intervenciók hatékonyságát, hanem a keze-
megfigyelés, a problémaviselkedés önmonitorozása lést nyújtó szakemberek igénybevételét tekintve cse-
és a táplálkozási napló bevezetése. A táplálkozási kély. Ők a lehető legkevesebb időt töltik el a kliensek-
napló a viselkedésdiagnosztika elősegítése mellett az kel, mivel az intervenciók az önsegítő módszerekre
önkontroll kiépítésében is jelentős. A tudatos étkezés és a technológia használatára helyezi a súlyt. A LIPI
módszerében a kliens megfigyeli és átéli a rágás fo- elsősorban az enyhe és a középsúlyos szorongásos
lyamatát, s tudatosítja az étel ízét. Egy másik tudatos zavarok, valamint depresszió esetén ajánlott (9, 10).
jelenléttechnika a falási késztetéssel való azonosulás Egyszerű, gyors és célzott (minimális) beavatkozás-
felfüggesztése, amelynek során a heves késztetés bel- sal nagy változás érhető el általuk, azaz maximális
ső folyamatának ítéletmentes megfigyelése, leírása és hatékonyság biztosítható. A LIPI jellemzői például
megnevezése történik a falási viselkedés végrehajtása a rövid kérdőíves állapotfelmérés és utánkövetés, a
nélkül (2). gyors és egyéni szükségleteknek megfelelően ala-
kított intervenciók, a kisebb ülésszám és a terápiás
alkalmak rövidsége. A terápiás kontaktórák száma a
A Young-féle sématerápia standard kognitív viselkedésterápiához képest keve-
sebb (max. hat-nyolc ülés), s az egyes találkozások
Új kognitív módszerként jelent meg a Young-féle sé- időtartama is rövid (30-35 perc). A LIPI által alkal-
materápia. A CBT szerint az evészavar-viselkedések mazott technikák problémaorientáltak és jól struk-
a sémával való maladaptív megküzdési stílusként, turáltak. Az intervenció edukatív jellegű, de a terápia
sémakompenzáló és sémaelkerülő sémafolyamatok- alapját jelentő CBT-s modell megtanításáért nem a
ként értelmezhetők. A korai maladaptív sémák a sze- terapeuta felel: a kliens a kiadott könyvek, számí-
mély önképére és a másokkal való kapcsolatára vo- tógépes programok, internetes oldalak és telefonos
natkozó emlékeket, érzelmeket, kogníciókat és testi applikációk segítségével tájékozódhat (11, 12).
24