Page 199 - A Magyar Szemorvostársaság 2023. évi kongresszusa - Tudományos program és előadáskivonatok
P. 199
Védőnők oktatása a látásfejlődés követésének, illetve szemészeti eltérések
felismerésének javítása céljából
Barcsay-Veres Amarilla, Bausz Mária, Kormányos Kitti, Maka Erika, Maneschg Otto, Sényi
Katalin, Szamosi Anna, Szigeti Andrea, Nagy Zoltán Zsolt
Semmelweis Egyetem Szemészeti Klinika, Budapest
Háttér: Anonim kérdőívek segítségével gyakorló védőnők körében végzett felmérés alapján
igény mutatkozott a látószervi szűrések szempontjainak és módszereinek tisztázására.
Célkitűzésünk volt, hogy megfelelő tanfolyamot szervezzünk, melynek tematikáját
gyermekszemészek állítottak össze a védőnők visszajelzéseit figyelembe véve.
A részben elméleti, részben gyakorlati képzést adó kurzust a Semmelweis Egyetem
Egészségtudományi Kara szabadon választható, továbbképzési pontot adó tanfolyamként
akkreditálta.
Módszer: A posztgraduális képzés, mint szolgáltatás elve alapján a minőség méréséhez
SERVQUAL, Likert-skálára épülő állításrendszert használtunk, amely figyelembe vette a
résztvevők elvárásait is, továbbá felmértük a védőnők jövőképét és reflexióit is.
Eredmény: Előadásunkban összegezzük a 158 résztvevővel megvalósult tanfolyam
tapasztalatait. A kérdőívek alapján a kurzus megfelelt az elvárásoknak, részletezzük a kurzus
erősségeit és felvázoljuk a védőnők látásszervi szűrő munkájához szükséges folyamatos
továbbképzés sarokpontjait.
Következtetés: a védőnők számára, a látásszűrésekről szóló kurzus hiánypótló volt.
Hagyományteremtő módon folytatása szükséges összhangban a szakmai ajánlásokkal.
Educating district and school nurses in order to enhance visual development
screening and detecting impairments
Amarilla Barcsay-Veres, Mária Bausz, Kitti Kormányos, Erika Maka, Otto Maneschg, Katalin
Sényi, Anna Szamosi, Andrea Szigeti, Zoltán Zsolt Nagy
Semmelweis Egyetem Szemészeti Klinika, Budapest
Assessing questionnaires sent anonymously to district nurses in practice concluded that there
is a substantial need for clarifying the aspects and methods of visual screening.
Our aim was to organise an appropriate course by pediatric ophthalmologists considering
district nurses’ feedback. The Faculty of Health Sciences Semmelweis University accredited
this postgraduate course as an optional training course, with theoretical and practical curricular
components.
We summarize the experiences of the first course. The 158 participants' feedbacks were
assessed with SERVQUAL, Likert-scale based questionnaires. We shape the course's main
corner points, concluding the performance met the participants' expectations.
We suggest this course to be a tradition-creating event, and persue the continuous education
for district and school nurses in order to improve the quality of vision screening in Hungary.