Page 199 - A Magyar Szemorvostársaság 2023. évi kongresszusa - Tudományos program és előadáskivonatok
P. 199

Védőnők oktatása a látásfejlődés követésének, illetve szemészeti eltérések
               felismerésének javítása céljából
               Barcsay-Veres Amarilla, Bausz Mária, Kormányos Kitti, Maka Erika, Maneschg Otto, Sényi
               Katalin, Szamosi Anna, Szigeti Andrea, Nagy Zoltán Zsolt
               Semmelweis Egyetem Szemészeti Klinika, Budapest

               Háttér: Anonim kérdőívek segítségével gyakorló védőnők körében végzett felmérés alapján
               igény mutatkozott a látószervi szűrések szempontjainak és módszereinek tisztázására.

               Célkitűzésünk  volt,  hogy  megfelelő  tanfolyamot  szervezzünk,  melynek  tematikáját
               gyermekszemészek állítottak össze a védőnők visszajelzéseit figyelembe véve.

               A  részben  elméleti,  részben  gyakorlati  képzést  adó  kurzust  a  Semmelweis  Egyetem
               Egészségtudományi  Kara  szabadon  választható,  továbbképzési  pontot  adó  tanfolyamként
               akkreditálta.


               Módszer:  A  posztgraduális  képzés,  mint  szolgáltatás  elve  alapján  a  minőség  méréséhez
               SERVQUAL,  Likert-skálára  épülő  állításrendszert  használtunk,  amely  figyelembe  vette  a
               résztvevők elvárásait is, továbbá felmértük a védőnők jövőképét és reflexióit is.

               Eredmény:  Előadásunkban  összegezzük  a  158  résztvevővel  megvalósult  tanfolyam
               tapasztalatait. A kérdőívek alapján a kurzus megfelelt az elvárásoknak, részletezzük a kurzus
               erősségeit  és  felvázoljuk  a  védőnők  látásszervi  szűrő  munkájához  szükséges folyamatos
               továbbképzés sarokpontjait.

               Következtetés:  a  védőnők  számára,  a  látásszűrésekről  szóló  kurzus  hiánypótló  volt.
               Hagyományteremtő módon folytatása szükséges összhangban a szakmai ajánlásokkal.




               Educating district and school nurses in order to enhance visual development
               screening and detecting impairments
               Amarilla Barcsay-Veres, Mária Bausz, Kitti Kormányos, Erika Maka, Otto Maneschg, Katalin
               Sényi, Anna Szamosi, Andrea Szigeti, Zoltán Zsolt Nagy
               Semmelweis Egyetem Szemészeti Klinika, Budapest

               Assessing questionnaires sent anonymously to district nurses in practice concluded that there
               is a substantial need for clarifying the aspects and methods of visual screening.

               Our  aim  was  to  organise  an  appropriate  course  by  pediatric  ophthalmologists  considering
               district nurses’ feedback. The Faculty of Health Sciences Semmelweis University accredited
               this postgraduate course as an optional training course, with theoretical and practical curricular
               components.

               We  summarize  the  experiences  of  the  first  course.  The  158  participants'  feedbacks  were
               assessed with SERVQUAL, Likert-scale based questionnaires. We shape the course's main
               corner points, concluding the performance met the participants' expectations.


               We suggest this course to be a tradition-creating event, and persue the continuous education
               for district and school nurses in order to improve the quality of vision screening in Hungary.
   194   195   196   197   198   199